Małe pracownie, indywidualne projekty

Teoria marketingu mówi, że społeczeństwo posuwa się w pewnej fazie rozwoju odnoszącej się tylko do kwestii zakupów. W czasach komuny liczyła się tylko dostępność produktu, później zaczęło nam zależeć na różnych wariantach takiego wyboru. Jeszcze kilka lat dalej klient musiał wybrać spośród wielu dostawców, teraz natomiast jesteśmy w fazie, która skupia się na oryginalności. To dobrze widać w stosunku naszych znajomych, czy nas samych do zakupów. Odbija się to także na prowadzeniu firm skupiających się na sprzedaży biżuterii. Kiedyś największą popularnością cieszyły się takie sieci jak Apart, dzisiaj natomiast dużo ważniejsze jest indywidualne podejście do klienta, przez co popularność zdobywają takie miejsca jak na przykład pracownie rękodzieła. W wielu miejscach, nawet w centach miast, powstają sklepy z biżuterią udostępnianą tylko na bazie pracy jednej projektantki. W takim miejscu to klient jest wyrocznią. Przychodzi z konkretnymi oczekiwaniami, a rękodzielnik ma je po prostu spełnić. Proponując takie indywidualne tworzenie biżuterii, daje klientowi nie tylko zadowolenie w postaci otrzymanego przedmiotu, ale także pewnego współuczestnictwa, zwłaszcza w takim procesie. Rękodzielnik w końcu musi posługiwać się opiniami swojego klienta, a w ten sposób skazany jest na stworzenie wspólnego dzieła.